欧议会副主席致函马英九支持新唐人取得中新二号

【正见新闻网2011年06月19日】

中华民国立法院于6月1日预算协商主决议中,要求交通部促中华电信提供独立媒体新唐人亚太电视台「中新二号」(ST-2)卫星频宽,但中华电信至今未遵照该决议与新唐人亚太台完成卫星续约,引起长期与台湾交好,并且在欧洲议会主管民主及人权事务的副主席爱德华-麦克米兰-史考特(EDWARD M C MILLAN-SCOTT)的关注。

爱德华副主席于6月16日致函给马英九总统,希望这个续约事件能迅速公平的获得解决,并请马总统调查此事,提供解决方案,让新唐人继续使用中华电信的卫星服务向亚洲传播新唐人宝贵的传播。

他在信中写道:「我在欧洲议会的同僚及我个人热切的希望这个事件能获得迅速公平的解决。不幸地,我们之前得知中国政权为了终结新唐人的报导而对(卫星)传播公司施压。」

因中华电信再三以频宽不足为由拒绝将具有政府保障的中新二号卫星服务提供给原租户新唐人亚太台,造成海内外一片哗然,该续约事件雪球越滚越大,台湾行政院、立法院先后表态支持新唐人,但中华电信仍不续约。

爱德华遗憾地指出,「声称中新二号频宽不足所以不能支援新唐人,而这个消息竟是来自世界上科技最先进的国家之一的台湾,而台湾与欧盟有着活跃的往来。」

身为欧洲议会负责民主及人权事务的副主席,同时也是一位台湾的盟友,爱德华说:「我尊敬地促请您去调查这个事件,并且能尝试达成一个解决方案:允许新唐人使用中华电信的卫星,向亚洲地区继续他们宝贵的传播。」

截至目前,包括长期关注独立媒体新闻自由的记者无疆界组织、自由之家、美国国会台湾联线的共同主席及香港政党领袖,均相继要求马英九支持新唐人卫星续约,并公开质疑中华电信拒绝与新唐人亚太台续约的原因不单纯。

在各方呼吁之下,中华电信迟不与新唐人完成卫星续约,使得欧洲议会、美国国会对台湾政府是否继续支持民主自由提出质疑。

基于中共不断以政治力及经济利益对提供新唐人卫星服务的卫星公司施压,台湾前后任记者协会主席也将新唐人亚太台是否能继续获得有台湾政府保障的卫星服务,视为台湾政府及官方控制的公司是否臣服于对岸经济利益,而拱手牺牲台湾人民言论及新闻自由的指标事件。

获知爱德华副主席16日致函马英九总统并表态支持后,新唐人亚太台发言人朱婉琪对此表示感谢,并认为“中华电信与新唐人续约拖得越久,对政府、公司的负面影响越大,希望双方能及早完成续约,让事件圆满落幕。”

欧洲议会副主席爱德华-麦克米兰-史考特写给台湾马总统的信函全文如下:

(中译文)

2011年6月16日于布鲁塞尔

亲爱的马总统

主题:关于中华电信拒绝与新唐人卫星续约之事

我写信来是希望您关注中华电信拒绝与新唐人卫星续约引发的担忧。

根据不同的来源,中华电决定结束传送新唐人(卫星讯号),理由是它的卫星频宽问题,然而新唐人之前便使用中新一号的卫星频宽传送,现在中华电信选择适用中新二号卫星的频宽,声称中新二号提供更少的频宽所以不能支援新唐人。而这个消息竟是来自世界上科技最先进的国家之一的台湾,而台湾与欧盟有着活跃的往来。

我闻知立法院在六月一日的预算协商中达成决议要支持新唐人度过困境,要求政府让新唐人上中新二号卫星,我感到鼓舞。更令人感到鼓舞的是,两党的委员都广泛支持这项决议。

有大量文件证明北京对于所有的中国媒体维持完整的控制,更企图控制所有资讯得以进出中国的媒体。但这依然取决于自由世界如何因应这种企图。

我在欧洲议会的同僚及我个人热切的希望这个事件能获得迅速公平的解决。不幸地,我们之前得知中国政权为了终结新唐人的报导而对(卫星)传播公司施压。其中一例是发生在2008年总部在法国的欧洲电信卫星公司Eutelsat臣服于中国的压力;可悲的是,尽管欧洲议会为此做成一书面决议声明,欧洲电信卫星公司还是不恢复(新唐人)报导。2010年,法国法庭下令调查本案,以及任何来自于中国的干扰。本案目前正在进行中。

我对台湾的民主及新闻自由有信心,台湾被视为一个有活力的自由社会,身为欧洲议会负责民主及人权事务的副主席,也是一位台湾的盟友,我尊敬地促请您去调查这个事件,并且能尝试达成一个解决方案:允许新唐人使用中华电信的卫星,向亚洲地区继续他们宝贵的传播。

我感谢您对此事的关注,并且鼓励您继续支持自由独立的媒体及民主。

诚挚地,
爱德华-麦克米兰-史考特(签名)

EDWARD M C MILLAN-SCOTT
VI C E -P R E S I D E N T
President Ma Ying-jeou,
Republic of China (Taiwan)
Brussels, 16 June 2011
Dear President Ma,
RE: REFUSAL TO RENEW NTD'S SATELLITE CONTRACT BY CHUNGHWA
TELECOM

I am writing to bring to your attention the worrying refusal to renew New Tang Dynasty Asia Pacific Television’s (NTD) satellite contract by Chunghwa Telecom (CHT).

According to various sources, CHT decided to end broadcasting of NTD due to an issue withthe bandwidth of its satellites; whereas NTD has previously been broadcast using ST-1 bandwidth satellite, CHT has now opted to use ST-2 bandwidth. CHT claims that ST-2 offers a much more limited bandwidth which cannot support NTD.
This news comes in light of Taiwan being one of the most technologically advanced
countries in the world, adding to the thriving relationship it has with the European Union.

I am encouraged by reports that the Legislative Yuan had a resolution in the budget
negotiation on 1 June in support of NTD's plight and asked the government to reinstate NTD on ST-2. Even more encouraging is that Members from both political parties showed wide support for this resolution.

It is well-documented that Beijing maintains complete control over all media in China, and attempts to control media flow in and out of the country. However, it is still up to the free world how to react to such an attempt.

My colleagues in the European Parliament and I are eager for this matter to be resolved quickly and fairly, as we have unfortunately seen before that the Chinese regime has put pressure on broadcasting companies to end their coverage of New Tang Dynasty Television.

One such example was in 2008 when French company Eutelsat bowed to Chinese pressure; sadly, despite a Written Declaration being adopted in the European Parliament, Eutelsat still have not reinstated coverage. In 2010 the French courts ordered an inquiry into this case and any Chinese interference which may have occurred, which is ongoing.

I have faith in the democracy and freedom of press in Taiwan, which is viewed as a vibrant and free society. As Vice-President of the European Parliament responsible for democracy and human rights, and as a close friend of Taiwan, I respectfully urge you to look into the matter and try to reach a solution that allows NTD to continue its valuable broadcasting to the Asian region using CHT satellites.

I appreciate your attention to this matter and encourage you to continue supporting free and independent media and democracy.
Yours sincerely,
Edward McMillan-Scott (signature)

添加新评论